
De gastles maakt deel uit van project ‘Misdaad en straf’, dat de hele dag duurt. De ochtend bestaat uit een speurspel, Moord in Tresoar, waarbij de leerlingen aan de hand van archiefmateriaal de historische moord op Johanna de Jong-Kamminga op 18 oktober 1914 moeten oplossen.
Na het bezoek aan Museum Tresoar krijgen de twaalf- en dertienjarigen, eenmaal terug op school, een gastles van Richard. Met veel ruimte voor vragen. “De leerlingen zijn heel geïnteresseerd en betrokken. Ze stellen veel vragen, en willen ook echt luisteren. Natuurlijk moet je het verhaal wel goed afstemmen op deze doelgroep, en rekening houden met de concentratiespanne.”
"Wie brengt de kaarten naar de PI?"
Onderdeel van de gastles is het schrijven van ansichtkaarten voor gedetineerden. Ook daar valt Richard de betrokkenheid van leerlingen op. “Bijzonder wat kinderen schrijven, ze zetten echt een groet ter bemoediging op de kaart.”
Aan het einde van de schooldag ligt er een stapel kaarten. “Wie wil helpen ze naar de PI Leeuwarden te brengen?” De docent waarschuwt Richard al: verwacht geen animo na schooltijd. En voor de kinderen is duidelijk dat ze de PI niet in mogen. “Maar ik had toch iets voorbereid, de geestelijk verzorger en een directielid staan ons buiten op te wachten.” En even later fietsen zes leerlingen met Richard mee.